середа, 10 жовтня 2018 р.


Урок №2   7 клас
Тема  уроку : Карти материків та океанів, їх класифікація за охопленням території, змістом і призначенням
Мета уроку:  ознайомити учнів з різними  картами та основними видами роботи з ними, виховувати повагу до праці географів, науковців-дослідників, розвивати в учнів потяг до самостійного здобуття географічних знань, умінь та навичок
Операційні цілі
називає: різні види карт; 
порівнює: карти за охопленням території; 
аналізує і групує: карти атласу за різними ознаками;
визначає: карти за охопленням території, змістом і призначенням;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та матеріали: підручники та посібники, географічні карти та атласи
Терміни та поняття:  карта, легенда карти
Хід уроку
І. Організаційний  момент
    ІІ.  Актуалізація опорних знань
•    Назвіть відомі вам джерела географічної інформації.
•    Яке джерело знань та чому називають «другою мовою географії»?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя.
Вам відомо, що слово «географія» перекладається як «опис Землі», бо давньогрецькою «гео» — це земля, а «графос» — пишу. Географію залежно від особливостей досліджуваних об'єктів поділяють на фізичну та економічну, до назви останньої у наш час додають слово соціальна.
Яким же саме чином людство накопичувало і передавало географічні знання? У географії наочністю й інформаційним джерелом «номер один» є карта. Карта доповнить будь-яку розповідь, поширить будь-який текст, без неї взагалі складно уявити собі географію. . Разом з відкриттям та освоєнням нових територій створювались та вдосконалювались і географічні карти. Нині неможливо уявити вивчення географії без географічних карт. За допомогою карти можна визначити місцезнаходження на земній поверхні будь-якого географічного об'єкта: океану, материка, гірської системи, рівнини, річки, озера, держави тощо. Якщо навчитися правильно читати карту, з неї можна одержати багато корисної інформації про природу, населення та його господарську діяльність.
Давні греки позначали географічні карти за допомогою словосполучення, яке дослівно перекладається так: «лист папіруса для письма» .
Географічні карти це зменшені узагальнені зображення земної поверхні на площині, на яких відбито розміщення природних і суспільних явищ та процесів: материків, океанів, країн, областей, міст, районів, каналів, гідротехнічних споруд тощо.
Карти є різні: світу та окремих його регіонів, політико-адміністративні, кліматичні, карти рослинного і тваринного світу, геологічні, ґрунтів, морські карти тощо.
Специфіка карт визначається трьома їхніми особливостями.
По-перше, це закон побудови: він дозволяє одержати з карти правильні дані щодо положення, планових розмірів і форм зображуваних географічних об'єктів.
По-друге, це використання умовних позначень, тобто схематичних зображень певних об'єктів та явищ.
По-третє, це відбір та узагальнення зображених об'єктів та явищ, які дозволяють за допомогою умовних позначень підкреслити на карті загальні та істотні ознаки цих явищ та об'єктів.
Які групи карт існують?(демонстрація.карт з використанням атласу для 7 класу)
Робота з підручником
Слово вчителя. Усі карти, якими ми користуватимемося, вивчаючи курс географії материків і океанів, будуть розрізнятися за цими трьома ознаками — охоплення території, масштаб та зміст.
Головною властивістю будь-якої карти є наочне й точне відображення просторового положення об'єктів, їхньої форми й розмірів. Обсяг представленої інформації, кількість відображених об'єктів можуть бути різними залежно від масштабу та призначення карт.
Географічні карти містять у десятки тисяч разів більше інформації, ніж аналогічний за форматом аркуш тексту. Цю властивість карт називають інформативністю.
Щоб одержати цю інформацію, необхідно навчитися читати карту, тобто зрозуміти зміст умовних позначень, що в ній використовуються. У цьому допоможе легенда карти, що зазвичай міститься на полях карти або на вільних місцях усередині її рамки й містить переліки умовних знаків зі стислим поясненнями. Не дивно, що в перекладі з латинської слово «легенда» означає «те, що читають».
Є атласи окремих країн, наприклад України, де вміщено різні тематичні карти однієї і тієї самої території. Бувають атласи навчальні, наприклад для 7 класу. В них підібрано карти, які ілюструють основні теми підручника. Карти вважають величезним винаходом людства. Вміння працювати з ними дозволяє вивчати світ: природу, населення і господарство різних територій.
Якими же способами передають на картах їх основний зміст? Деякі з них ви знаєте: це спосіб якісних фонів, ареалів тощо.
     
Карти є втіленням картографічного методу дослідження.
Завдання. Ознайомтеся з легендами карт, що вміщені в атласі , наведіть приклади умовних знаків, що в них використовуються?
      Як вам уже відомо, на картах ураховується кулястість (кривизна) земної поверхні, тому повністю передати форму нашої планети вони не можуть. Карти спотворюють поверхню нашої планети й обриси окремих географічних об'єктів, в одних місцях вони можуть «розтягувати» земну поверхню, в інших «стискати». Найбільші спотворення спостерігаються на світових картах, особливо поблизу полюсів.
ІV. Закріплення знань, вмінь та навичок
Бесіда за запитаннями і завданнями.
1.    Яку роль у вивченні нашої планети відіграли мандрівники?
2.    Що таке географічна карта? Які види географічних карт існують? Яке їхнє значення у житті людини?
3.      Якими картами ви будете користуватися при вивченні цього курсу? Покажіть на карті материки і океани.

    V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний  параграф .
Випереджуюче завдання. Дослідження Сучасні материки і океани – наслідок розходження літосферних плит


Немає коментарів:

Дописати коментар