Урок № 7 7 клас
Тема уроку : Ландшафти
материків, закономірності їх поширення на рівнинах та в горах: широтна
зональність і вертикальна поясність. Дослідження
«Ландшафти у минулому і тепер».
Мета:
продовження формування знань
про закономірності географічної оболонки, формування первинних практичних навичок
працювати з картою географічних поясів і природних зон, сприяти екологічному вихованню школярів на
основі матеріалу про зміну природних комплексів людиною та необхідність їх
охорони; продовження
розвитку навичок виявляти та пояснювати взаємозв’язки у природі; розвивати у школярів інтерес до вивчення
географії, логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити
висновки та порівняння, вільно користуватися різними джерелами географічних
знань
Операційні цілі:
називає:
природні зони;
показує на
карті: природні зони;
пояснює:
широтну зональність і вертикальну поясність;
визначає:
за картами географічних поясів і природних зон – переважаючи типи ландшафтів на
різних материках;
оцінює:
значення знань про формування природи материків
Тип
уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання та
матеріали: підручники та посібники, географічні карти та атласи
Терміни та поняття: природна зона , широтна зональність, висотна
поясність
Хід уроку
I.
Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Прийом
«Лови помилку картографа»
Учитель показує на
карті географічні об’єкти — форми рельєфу, тектонічні структури, навмисно
припускаючись помилок. Учні повинні виправити ці помилки
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Бесіда. У
поширенні ландшафтів спостерігається зональність як одна з найважливіших рис
географічної оболонки. Зональність ландшафтів виявляється в зміні їх природних
характеристик (кількість тепла, зволоження, типи ґрунтів, рослинність,
тваринний світ, фізико-географічні процеси і явища) залежно від зміни
географічної широти. Основними чинниками зональності є кулястість Землі та її
положення щодо Сонця. Від цього залежать величина кута падіння сонячних
променів на земну поверхню, інтенсивність і кількість сонячної радіації.
Остання збільшується від північних
районів до південних. Із зональним розподілом тепла, сонячної енергії пов'язана
зональність кліматичних умов, поверхневого стоку, ґрунтів, рослинності і
тваринного світу, ландшафтів.
Географи, досліджуючи
ландшафти материків, рівнин, гірських
країн, підводних океанічних схилів, об'єднують їх у певні групи — класифікують,
позначають на картах їх межі .
Природна
зона — один з великих природних комплексів Землі. Основними чинниками утворення
природної зони є клімат і рельєф, тобто
компоненти природного комплексу, від яких залежить формування і розвиток інших
його компонентів (грунтів, рослинності, тваринного світу).
Бесіда. Природні
зони розміщуються на всій території суходолу в певній послідовності від полюсів
до екватора. їхній розподіл можна простежити за картою природних зон світу
Широтна зональність — закономірна зміна природних компонентів і природних
комплексів від екватора до полюсів. Широтна зональність зумовлена нерівномірним
розподілом енергії Сонця по широті через кулястість Землі.
Висотна поясність (вертикальна зональність) — закономірна зміна
природних комплексів, пов’язана зі зміною висоти над рівнем моря, характерна
для гірської місцевості і зумовлена насамперед зміною кліматичних умов із
висотою і зниженням температури й тиску, збільшенням (до певної висоти)
кількості опадів.
Робота з картою
Найбільші зональні комплекси географічної оболонки
називають географічними поясами. Вони відрізняються один від одного
температурними умовами, загальними рисами циркуляції атмосфери,
грунтово-рослинному покриву і тваринному світі. Географічні пояси простягуються
переважно в широтному напрямку і збігаються з кліматичними поясами.
У межах географічної
оболонки виокремлюються зональні й азональні природні комплекси. Найбільші
зональні природні комплекси — географічні пояси. Великі частини географічних
поясів — природні зони, що відрізняються кліматичними умовами, ґрунтами,
рослинним і тваринним світом. У горах природні комплекси змінюються з висотою.
Дослідження
«Ландшафти у минулому і тепер» (презентації, повідомлення , доповіді)
V. Закріплення знань, вмінь та
навичок
1. Прийом «Географічний практикум»
За допомогою карти в атласі з’ясуйте,
в якій природній зоні ми живемо. Стисло опишіть її природні компоненти.
2. Прийом «Проблемне питання»
Чи можна на одній географічній
широті побачити майже всі природні зони? Якщо так, то де й чому?
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний
параграф підручника.
Немає коментарів:
Дописати коментар