8клас Урок №12
Тема
уроку : Міжнародна система відліку часу.
Годинні пояси. Місцевий час. Поясний
час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні.
Дослідження
Планування маршруту мандрівки країнами світу
з визначенням різниці в часі в них
порівняно з київським.
Мета уроку: формувати знання про місцевий, поясний, літній і
декретний час, уміння розраховувати місцевий і поясний час; удосконалювати
навички роботи з картами
Операційні цілі:
називає різні види часу, що
існують в міжнародній системі його відліку;
наводить приклади
регулювання часу в країнах світу;
пояснює відмінність між
поняттями «місцевий час», «поясний час»;
характеризує особливості
регулювання системи відліку часу в країнах світу;
аналізує карту годинних
поясів світу;
показує на карті лінію зміни дат;
визначає місцевий і поясний
час, час у країнах світу та в Україні;
оцінює значення знань про
систему відліку часу
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та матеріали: підручник,
атлас, контурні карти, глобус, фізична карта України, світу, карта годинних поясів
Терміни та поняття: місцевий час, поясний та літній
час,
Хід
уроку
І. Привітання
ІІ. Повідомлення
теми уроку
Учитель
оголошує тему уроку, записану на дошці
ІІІ. Очікування
Запитує учнів, чого вони очікують від уроку,
зіставляються варіанти очікувань учнів та вчителя.
(див. операційні цілі)
ІV. Актуалізація опорних
знань
V. Інформаційне
повідомлення
Розповідь учителя.
Місцевий час — дійсний сонячний час на
певному меридіані, тобто всі точки, розташовані на одному меридіані, мають
однакове положення відносно Сонця.
За 24 години кожна точка Землі
повертається на 360°. Обчисліть, на скільки буде відрізнятися місцевий час між
точками, розташованими на меридіанах 30° сх. д. і 31° сх. д. Де час буде
більшим?
360° — за 24 години;
1° — за х
VІ. Практичне
застосування набутих знань
Поясний час
Прийнятий на початку 1880-х
років, поступово введений в усіх країнах світу.
24 годинних пояси. 360° : 24 =
15° (протяжність одного поясу). Для всіх точок поясу прийнято вважати час
однаковим — це час, що відповідає місцевому часу серединного меридіана. Відлік
поясів починається від 0-го, серединним меридіаном якого є нульовий (Ґрін-
віцький) меридіан до 23-го із заходу на схід в напрямку обертання Землі. Номер
меридіана відповідає різниці в часі між ним і Ґрінвіцьким часом. За часів першої навколосвітньої експедиції Ф. Магеллана,
коли після повернення з подорожі моряки помітили розбіжність у часі в один день,
виникла потреба встановити лінію
зміни дат. За міжнародною домовленістю, лінія зміни дат майже збігається з
меридіаном 180°. Вона проходить переважно акваторією Тихого океану. По обидва
боки від неї поясний час однаковий,
а дати різні. Якщо перетинати цю умовну лінію, рухаючись із східної півкулі в
західну, треба відняти 1 добу від дати, тобто один день повториться двічі. У
разі перетину лінії зміни дат у зворотному напрямі втрачається 1 доба. Отже,
саме від лінії зміни дат у напрямі зі сходу на захід починає свій відлік нова
доба.
Меридіан 180° — лінія зміни дат.
Положення України в годинних поясах
Україна розташована в І-му,
ІІ-му, ІІІ-му годинних поясах, 95 % території — у ІІ-му. Для зручності на всій
території прийнятий час цього поясу. Серединний меридіан поясу проходить
близько до Києва, тому час поясу називають київським.
На прикладі України видно, що
межі поясів здебільшого відхиляються від ліній меридіанів, а збігаються з
адміністративними кордонами.
Літній час
З метою раціонального використання денного світла
та економії електроенергії Декретом (Постановою) уряду запроваджується декретний час. В Україні з березня по жовтень діє літній час (стрілки годинника переводять на 1
год. вперед).
VІІ. Хвилинка
розвантаження
VІІІ.
Корекційно-оцінюючий етап
Розрахуйте, яким буде час у місті, що знаходиться
на 45° сх. д., якщо в Києві 12 година дня.
Визначте літній час у Лондоні, якщо в Києві полудень.
Дослідження
Планування маршруту мандрівки країнами світу
з визначенням різниці в часі в них
порівняно з київським.
ІХ. Підведення
підсумку уроку
Співпраця
вчителя та учнів щодо виконання очікуваних цілей. Характеристика
вчителем та учнями чи виконані очікувані цілі?
Х. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний
параграф
Немає коментарів:
Дописати коментар